woensdag 11 mei 2022

Tochtje van Hastière (België) naar Givet (Frankrijk) en terug

Het blijft een jaarlijks deugddoend weerzien met een mooi stukje Maas. Vertrek aan de rue Louis Bossus tot aan de dam op Frans gebied langszij Heer-Agimont tot voor de poorten van Givet.
Op mijn 21ste reed ik daar (nu alweer 50 jaar geleden) de grens over in mijn eerste auto'tje, een R4. Het gevreesde douanekantoor is er nog steeds, ook al is op de plek al lang geen douane meer. Ook het vroeger drukbezochte restaurant net op de grens sloot wellicht zijn deuren voor altijd. Wijn en champagne over de grens smokkelen heeft geen zin meer.



Onderweg met verbazing ontdekt dat alle naaldbomen op het eilandje doodgaan. De loofbomen zien er gezond uit, de naaldbomen niet. Oorzaak? Klimaatverandering? Pollutie?



Niet op de foto maar eveneens onrustwekkend... Kayaks mogen de sluis niet in bij het bereiken van Givet. Je hebt geen keuze en moet (als je verder wil) links gaan op weg naar de stuwdam (barage). In gedachten noem ik dat stuk bij-Maas "mijn vogelreservaat". Het is een wild deel waar men de natuur zijn gang laat gaan.
Helaas is het er ieder jaar wat meer vergeven van de Canadese gansen. Die exoot floreert, breidt uit en verjaagt de inheemse populatie eenden, aalscholvers, reigers en waterkiekens. Ik zag verscheidene koppetljes Canadese gansen met ieder 5 tot 7 kuikens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten