vrijdag 26 augustus 2016

21/1 - Het meer van Nisramont


 

Aan de rotonde, net voorbij de parking, vind je een smal bestraat pad dat naar het meer leidt. Met een karretje geraak je er zonder problemen. De weg is duidelijk aangegeven.


Je komt voorbij gestapelde kajaks die je er kan huren. Echter... Heel bizar... Je moet ervoor naar een verhuurbedrijf in Houffalize, in de buurt van de brandweerkazerne. Daar betaal je en krijg je je peddels mee. Er is niemand van dat bedrijf in Nisramont aanwezig. Je moet je plan trekken en na afloop je kajak "op de hoop gooien".


Dat "op de hoop gooien" mag je nogal letterlijk interpreteren. Toen ik er rond halftien in de voormiddag wilde vertrekken moest ik eerst de steiger vrijmaken. Want daar hadden bezoekers (van de vorige dag?) hun kajaks laten liggen. Maar goed... Even later en in de ochtendkoelte kon ik het water op. Op dat moment was ik nog helemaal alleen.




Het "boothuis" werd al honderden keren gefotografeerd. Meestal vanop de gaanderij boven de stuw. Dit te wat je ziet vanop het water. Het "boothuis" heeft niets te maken met de verhuur van kajaks, maar is een technisch lokaal waar o.a. een boot met motor ligt, die door de werklieden die de stuw onderhouden, kan gebruikt worden voor allerlei werkjes in de buurt. Ik geval van nood gaat het rolluik omhoog en kunnen ze meteen varen, zonder eerst tijd te verliezen door het vaartuig vanaf de kant naar het water te moeten slepen.


Laat ik maar meteen zeggen dat het reuze meeviel. Voor wie van groen en rust houdt is Nisramont een aanrader. Een grote tocht kan je er niet van maken. Als je de hele omtrek van het meer en de beide Ourthe-armen rondgaat zal je wellicht hoogstens een twaalftal kilometer varen. Niet echt veel dus. Maar wel heel aangenaam. De natuur is er overweldigend. Je vaart de hele tijd door een vallei met hellingen waarop zowel loof- als naaldbomen groeien. Het staat dus nu al vast dat ik later dit jaar, in de herfst, terugga want dan moet het er zeer schilderachtig zijn.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten