woensdag 18 januari 2017

Een ontdekking... Quai du Halage 14, Amay


Van de gemeente Amay had ik nog nooit gehoord. Echter, aangezien de winter een goede periode is om op Google Street View en Google Earth op zoek te gaan naar mogelijke startplaatsen, kwam ik er toevallig terecht.

Eerder was ik de Maas al opgegaan in Tihange, tegenover de omstreden nucleaire centrale aldaar. Even voorbij de sluis van Tihange ben je op weg naar Amay en daar ontdekte ik de Quai du Halage. Halage is Frans voor jaagpad.


Het lijkt op het scherm een ideale plaats als startpunt voor een tochtje in de lente of de zomer. Je kan er de auto parkeren en er is een stenen helling om de kajak naar het water te dragen.

Tussen de sluis van Tihange is er in vogelvlucht een afstand van circa 14 kilometer tot aan de volgende sluis in Flémalle. Een tochtje van 20 à 25 kilometer is daar in de buurt mogelijk. 

Als recreatieve kajakvaarder kan ik bijgevolg een hele dag het water op. Afhankelijk van de gekozen weg ligt Amay op maar een goede 50 km van Tienen. Dit wordt zeker al één van de tochten voor 2017.

En nu maar hopen en dromen van een vroege lente. Het kriebelt. Ik mis het water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten