donderdag 10 december 2015

No way, niet in de winter

In de zomer mijn passie... In de winter?
Ik hou het voor mezelf (voorlopig?) uitgesloten in de winter op het water te gaan. De dood van Doug Tompkins - oprichter van The North Face en Esprit -  confronteert iedere kajakvaarder opnieuw met het gevaar van hypothermie.

Ik geloof niet in de zogenaamde "wet suit", een soort rubberen duikerspak dat je moet warm houden wanneer je in het water terechtkomt. De beschermingstijd met een "wet suit" is te kort. Je koelt gegarandeerd vlug af.

Met de "wet suit" is er nog een ander probleem waaraan vele kajakvaarders niet denken. Als je in het water terechtkomt met een "wet suit", loopt je pak vol water! Dat is de bedoeling. Vandaar ook de naam "wet suit". Een nat pak. Dat dunne laagje water tussen je huid en je rubberen omhulsel wordt door je eigen lichaam opgewarmd. Maar als je in erg koud water valt - Doug Tomkins viel in water van 4° C - duurt het gauw 10 minuten of langer alvorens je het wat warmer krijgt. Tijdens die eerste 10 minuten kun je van de koude al een shock oplopen met hartfalen als gevolg.

Een "wet suit" biedt een excellente bescherming bij een watertemperatuur van 20° C of meer, maar niet bij wintertemperaturen. Men vergeet dat het laagje water tussen huid en latex daar niet statisch stil "hangt" maar doorstroomt : warm water vloeit uit het pak, vers koud water komt er in... en veroorzaakt continue afkoeling, vooral bij bewegen zoals zwemmen.

Wat dan wel? Ik geloof in een "dry suit": een waterdicht pak dat rond de hals, de polsen en de enkels aansluit door middel van latex manchetten en waaronder je warme kledij draagt.

En toch...
Ik trek er altijd in mijn eentje op uit, rij een behoorlijk aantal kilometers tot aan kanaal, stroom of plas, en tracht dan tussen 10.00 en 11.00 uur in de kajak te zitten, waarna ik blijf varen (en onderweg picknick) om tegen 16.00 à 17.00 uur weer aan de plek te zijn waar ik de auto parkeerde. Aangezien het in de winter al om 17.00 uur goed donker is, lijkt me dat niet aantrekkelijk en minder veilig. In het donker in het water terechtkomen? Nee, liever niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten