woensdag 9 september 2015

Politica "pikt" zonder toelating mijn foto

Hilde van Wichelen, een politica van Groen die in het Leuvense actief is, gapte zowaar zonder toelating te vragen een foto die ik in augustus 2014 op het kanaal van Leuven naar Mechelen nam ter hoogte van de oude Remy-toren in Wijgmaal.

Ik heb een hart van goud en heb al vaak mijn foto's gratis door derden van allerlei slag en pluimage laten gebruiken. Helaas ben ik niet bereid dat voor politici te doen, want als zij een mandaat veroveren doen ze dat immers ook niet gratis.

Of het nu een schepen, een gemeenteraadslid, een burgemeester, een provinciaal gedeputeerde of een senator is, om het even, ze zetelen NIET gratis. Waarom zou ik Hilde Van Wichelen, die ik niet ken, die ik nooit ontmoette en die me nooit wat vroeg, gratis mijn foto laten gebruiken?

Derhalve heb ik Hilde Van Wichelen een mail gezonden met de vraag hoe we dit gaan oplossen. Zij heeft mijn foto op haar blog geplaatst op 18 maart 2015 en vandaag 9 september 2015 staat die foto daar nog steeds. Wat kost het om mijn foto 7 maanden online te gebruiken in politieke propaganda?

Voortgaand op de tarieven van de bekende persagentschappen (AFP, Belga, etc.) verwacht ik dat Hilde Van Wichelen me een forfait van € 45,- betaalt voor het onbeperkt online gebruik van mijn foto. Voor drukwerk liggen de tarieven vanzelfsprekend anders.

Zie ook: http://www.hildevanwichelen.be/expeditie-wijgmaal/

Over het auteursrecht op het internet: http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/Intellectuele_Eigendom/auteursrecht/Bescherming_door_auteursrecht/Auteursrechten_op_Internet/#.VfAdZBHtlBd



Geen opmerkingen:

Een reactie posten