woensdag 21 augustus 2024

Er wordt geklaagd aan de Lesse


De foto hierbij toont mijn bootje, geparkeerd aan de oever van de Lesse op een erg rustig moment. Dat komt omdat ik het rumoer tijdens de zomermaanden vermijdt. Kajakvaren is voor mij een mogelijkheid om aan rustige introspectie te doen, naar de natuur te kijken, in mijn eentje te genieten van mijn omgeving. Dat kan moeilijk tijdens de zomerse drukte op de Lesse.

Volgens sommige bronnen varen er in de zomer makkelijk duizenden kajaks tegelijk op het kleine stukje Lesse van een goede 20 km waar kajaks worden verhuurd.

Ik citeer de krant Het Nieuwsblad: "Met 2.000 kajaks in de file op de Lesse: “Steeds minder een tocht door de mooie natuur en meer een attractie als in een pretpark”.

Dat wil zeggen: lawaai, drukte, in elkaars water varen, afval achterlaten... En klagende omwonenden die geen rust meer hebben in hun tuintje aan de oever van de Lesse.

Ikzelf verkies in de zomer plekjes waar weinig varende toeristen opdagen. Meestal de Maas in Hastière. De Lesse zou ik uitsluitend in de lente en de herfst bezoeken. Maar ik geef toe: voor mij is dat makkelijk omdat ik een eigen bootje heb. Wie moet huren heeft geen andere keuze dan te huren tijdens het zomerseizoen.

Sebastian Steveniers schreef in Het Nieuwsblad: Kajakken op de Lesse, het is de Ardennenklassieker van de zomervakantie. Maar waar ligt de grens tussen toerisme en massatoerisme? “De afvaart wordt steeds minder een tocht door de mooie natuur en steeds meer een attractie zoals in Walibi.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten