donderdag 4 maart 2021

Test kajak Aqua Marina Tomahawk Air-K 375 teleurstellend

 

AQUA MARINA TOMAHAWK AIR-K 375

Hopend met deze opblaaskajak een vaartuigje te hebben gevonden om makkelijk mee te nemen op vakantie, werd de test een tegenvaller.
Na de kajak eerst twee keer thuis te hebben opgeblazen ( 10 psi zoals de gebruiksaanwijzing voorschrijft) heb ik op woensdag 25.02 de kajak in het kleine jachthaventje van Leopoldsburg getest.
Nadat ik eerder "minieme" gebreken aan pomp en deck shield vaststelde moest de test helaas na een half uur worden afgebroken. Wat stelde ik vast?
  1. Plastic steunplaat (deck shield) voorboeg past niet in bevestigingsgleuven; brak bij eerste montagepoging middendoor wegens te veel spanning;
  2. montagenaad achteraan scheurt open (zie foto);
  3. montagenaad vooraan scheurt eveneens open;
  4. er ontsnapt lucht uit het middenventiel.
Tot slot...
Op vrijdag 26.02 heb ik de kajak in de originele verpakking (eerste colli) en alle accessoires (deck shield, stoeltje, vinnen, voetensteun...) in een tweede colli met BPOST/DHL naar Bootman B.V. retour gezonden. Verzendkosten € 50,-.
Bootman B.V. heeft me de kostprijs (€ 648,-) terugbetaald, maar niet de verzendkosten.
Verantwoordelijkheid
Ik neem aan dat ik een slecht exemplaar ontving. Dat betekent niet dat Aqua Marina als merk in zijn geheel "slecht" mag genoemd worden. Het is al jaren door watersporters gekend en er zit ongetwijfeld gezonde know how in het bedrijf. Het is aan de ingenieurs van Aqua Marina om te onderzoeken waarom de lijmnaden loskomen en openscheuren. 

Foto: doorsnede die toont hoe drie afzondelijke luchtkamers aan elkaar worden gelijmd. 
In dit geval een duidelijke fabricatiefout. Waar de drie delen aan voor- en achterboeg elkaar raken, lost de lijm en scheuren de naden open. Zie foto bovenaan.
#AquaMarina #Tomahawk #Bootman #IJsselstein #Leopoldsburg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten