vrijdag 1 augustus 2014

Kanaal Leuven-Mechelen - Café Maritime Tildonk


Hoewel het graven van de vaart van Leuven naar Mechelen in 1750 startte en ze in 1752 met water werd gevuld - een fantastische prestatie voor die tijd - duurde het toch nog tot 1763 alvorens alle binnenscheepvaart er mogelijk werd. Dat kwam omdat men aanvankelijk niet voldoende sluizen had voorzien. Deze oude sluis te Tildonk (ondertussen als monument beschermd) behoorde tot de tweede reeks sluizen die rond 1763 werd aangelegd.

Ook nog in 1763 werd een sashuis gebouwd waar de sluiswachter met zijn familie woonde. Vanaf het begin werd het echter ook als herberg uitgebaat. Passerende schippers konden er even halt houden om er wat te eten, te drinken, wat proviand in te kopen, enz.

Door het verminderen van de binnenscheepvaart op het kanaal werd het sashuis zowat vijftig jaar geleden gesloten en verkommerde het nochtans erg mooie gebouw. Ik woonde achttien jaar lang daar in de buurt en kwam er vaak langs tijdens mijn wandelingen. Brouwerij Palm restaureerde het en in 2000 ging het sashuis weer open als "Café Maritime". Vandaag zijn sluis en sashuis als monument beschermd.

Voor mij het einde van mijn kajaktochtje van gisteren. Blij peddelde ik terug naar Leuven waar ik de auto had geparkeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten