Het Kanaal naar Beverlo werd, aldus Wikipedia, gegraven tussen
1854 en 1857 en werd voornamelijk om militaire reden gegraven. Kort na de
onafhankelijkheid van België in 1830 werd te Beverlo immers de garnizoensplaats Leopoldsburg opgericht. Deze had voor de
bevoorrading en het transport van zwaar militair materiaal behoefte aan goede
toegangswegen.
Nadien werd het kanaal ook van belang voor de metaalindustrie die zich te Lommel vestigde. Het kanaal loopt dood in de havenkom van
Leopoldsburg (foto Toerisme Limburg) en is vrij van sluizen. En dus begon deze tocht in Leopoldsburg
waar er in de mooie jachthaven een speciale steiger voor kajaks werd voorzien.
Volgens de site 'Afstand meten' bedroeg de afstand tot de
brug van Wezel (waar Nyrstar gevestigd is) 10 km. Heen en terug 20 km en tot
dusver voor mij (mijn derde tochtje) de langste afstand.
's Middags boterhammetjes aan de waterkant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten