donderdag 24 januari 2019

Had deze maar eerder bestaan... De ORU - kajak

Het jonge Amerikaanse bedrijfje ORU KAYAK is erin geslaagd wereldwijd in de aandacht te komen met een plooikajak die erg licht is (vanaf 12 kg) , die in verschillende lengtes bestaat (vanaf 3,65 m) en waarvan de cockpit ruim, korter of als small in de markt werd gezet.


Er zijn dus uitvoeringen verkrijgbaar voor rustig water maar evenzeer om ermee naar zee te gaan. Dat maakt deze plooikajak geschikt voor alle types kajakvaarders. Ik zou de uitvoering "Beach" hebben gekozen omdat ik uitsluitend toeristische, recreatieve uitstapjes maak en omdat ik hou van een grote, ruime cockpit met makkelijke in- en uitstap.


Om te onthouden...
Als het op een dag te zwaar wordt (ik word weldra 68 jaar) om mijn ca. 25 kg wegende Prion Cruiser op het dak van de auto te sjorren, lijkt dit me de oplossing om in mijn oude dag toch te kunnen blijven kajakvaren.

Indien de plooikajak zou bestaan hebben toen ik enkele jaren gelden begon te kajakvaren (in 2014), dan is de kans groot dat ik toen al voor de plooikajak zou zijn gevallen.

Overigens is ORU KAYAK niet de enige producent van plooikajaks. Ook het Zweedse NORTIK FOLD maakt aantrekkelijke plooikajaks.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten