België vanop het water

Als je zelf kajakt en vaart, aarzel dan niet je adviezen en tips te mailen: pieterdewever@skynet.be . Voor het programma 2016 klik je links in het archief op '2016'.
Mail je aankondigingen door zodat we kunnen melden waar en wanneer je tochten onderneemt.

vrijdag 7 augustus 2015

Brugse ringvaart wordt botenkerkhof

De Standaard - 3 augustus 2015 - Ruim dertig woonboten en kleinere pleziervaartuigen liggen in de Brugse ringvaart voor anker, maar die liggen er lang niet allemaal met de nodige vergunning. Liefst tien vaartuigen, of één op de drie, liggen er niet reglementair. Het probleem manifesteert zich het sterkst in de Handelskom, die hoe langer hoe meer op een klein botenkerkhof begint te lijken.

Drie meterslange, verloederde woonboten zijn er door hun eigenaars gedumpt. Twee van die boten liggen al minstens twee of drie jaar onaangeroerd in het kanaal roest te vergaren. En dat is, vanwege de visuele hinder en de kans op verontreiniging, natuurlijk niet de bedoeling. Het probleem van de achtergelaten boten doet zich ook voor op andere delen van de vaart. Zo geven ook verschillende pleziervaartuigen ter hoogte van de Houtkaai de indruk te zijn achtergelaten.

Eigenaars moeilijk te vinden

Bij beheerder Waterwegen en Zeekanaal is men op de hoogte van de problematiek. ‘Volgens het scheepvaartreglement mogen schepen voor een korte periode, maximum 58 dagen, op dezelfde plaats blijven liggen zonder daarvoor over een bepaalde vergunning te moeten beschikken. De schepen in de Handelskom liggen er al langer, en dus niet reglementair’, zegt Claudia Van Vooren, woordvoerder van Waterwegen en Zeekanaal. ‘Vandaar dat onze mensen op terrein in contact proberen te komen met de eigenaars van de schepen, om een oplossing te vinden.’

Eén van de eigenaars zou inmiddels hebben verklaard het schip binnenkort naar de sloperij te brengen, maar de eigenaars van de twee andere woonboten blijken een stuk moeilijker te pakken te krijgen. ‘We ontvingen nog geen reactie. Als we geen gehoor krijgen of de eigenaar niet kunnen terugvinden, wordt een juridische procedure opgestart om de schepen te kunnen weghalen. Zo'n procedure vraagt heel wat werk en tijd en bestaat uit heel wat stappen, waaronder het publiceren van een oproep in kranten bijvoorbeeld’, besluit Van Vooren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten