dinsdag 4 augustus 2015

2015/16-4 Voorbereiding Dessel / Mol


Voor mijn zestiende tocht viel de keuze op het kruispunt van kanalen in Dessel. Van links naar rechts loopt daar het kanaal Bocholt-Herentals. Naar boven kan ik het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten op. Ik kan ook naar onder om het kanaal Dessel-Kwaadmechelen te verkennen.

Merk op dat je via dat stuk, het kanaal Dessel-Kwaadmechelen, toegang hebt tot het Zilvermeer. Daar ga ik alleszins een kijkje nemen. Het is ongeveer 48 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, toen ik er samen met mijn jeugdvriend Frans Storms en zijn broer ging zeilen.

Een lid van de Molse kajakclub Mokka gaf me de raad om via de Postelsesteenweg de brug over het kanaal Bocholt-Herentals te rijden, dan onmiddellijk linksaf via de kanaaldijk tot aan de botenloods van de kajakclub. Daar zou ik volgens hem het makkelijkst het water op kunnen. 

Wat het verder wordt - naar boven? naar onder? naar links of rechts? - weet ik nog niet. Ik ga gewoon de omgeving verkennen. 


Google Maps geeft een goed beeld van dat grote kruispunt. Voor wie van groen houdt is naar boven varen (Dessel-Turnhout) echt aantrekkelijk. Naar beneden (naar Kwaadmechelen) vaar je meer langs bewoond gebied wat vanzelfsprekend inhoudt dat je dorpen en gemeenten ziet waar je zelden of nooit komt. Ook aantrekkelijk. Och... We zien wel. Het gebied nodigt uit om er meer dan één keer naartoe te gaan en het ligt op amper een uurtje rijden vanaf Tienen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten