vrijdag 26 juni 2015

2015/14 - Visé, de voorbereiding


Het bezoek aan Visé, 14de tocht, gepland voor volgende week, wordt een echte ontdekkingstocht. Ik was nooit in Visé dat in het Nederlands Wezet heet. Ik gebruik de Franse naam want Visé ligt in de provincie Luik.

De ligging is aantrekkelijk en biedt verscheidene mogelijkheden voor een kajaktocht. Je kan immers stroomopwaarts naar Herstal (ca. 22 km heen en weer tot aan het Île Monsin), je kan stroomafwaarts naar Maastricht (ca. 24 km heen en weer), je kan ook vanuit Visé naar het Grindgat Oost-Maarland om daar een rondvaart te houden (ca. 25-30 km heen en weer). Je kan ook gewoon een korte verkenning van Visé kiezen waarbij een bezoek aan het Île Robinson en de plezierhaven Basse Meuse niet mag ontbreken. 

Ik zal alleszins eerst wat stroomopwaarts peddelen om de stroming te testen, want als "solozeiler" moet ik absoluut zeker zijn altijd weer naar mijn startpunt te kunnen terugkeren. Vermoedelijk is de stroming op dat stuk Maas laag, maar testen is noodzakelijk.

De voorbereiding van deze tocht was mogelijk dankzij Google Maps dat toeliet een goede inkijk te hebben en aan het licht bracht dat er aan het eind van de Rue Marchand een helling is om vaartuigen te water te laten.



Met een beetje geluk kan ik de auto in de buurt van de helling parkeren. Kaarten en foto's bij dit artikel zijn alle geplukt uit Google Maps en Google Street View en tonen hoe aantrekkelijk de Maas in Visé is. De foto hierboven waarop het Île Robinson in het midden ligt, laat zien hoe er daar gezeild wordt. Kajakken zal dan ook wel tot de mogelijkheden behoren. Wait and see!

De foto hieronder toont van aan de overkant (rechteroever) van de Maas nogmaals het einde van de rue Marchand (op de linkeroever) met links de helling waar ik hoop het water op te gaan.


Meer info over de stad Visé vind je op de website www.vise.be .


Het is erg verleidelijk om van Visé tot aan het Grindgat Oost-Maarland te varen (heen en weer ca.18 km) en dan het Grindgat te verkennen (ca. 6 km).

Ik ben er nog niet uit wat het worden zal. Alles hangt van de stroming af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten