dinsdag 12 mei 2015

2015/12 - Neeroeteren-Lanklaar-Neeroeteren 16 km


Een veeleer korte tocht, deze twaalfde, met vertrek vanaf de comfortabele steiger van 'Kajakclub De Oeter' aan de Komweg 11 in Neeroeteren. Een vriendelijke dame zei me dat er geen bezwaar was om daar het water op te gaan, ook al ben ik geen clublid. Hartelijk dank!

Naar Lanklaar peddelen was geen sinecure met een tegenwind van 4Bft. Aangezien de oude Zuid-Willemsvaart op veel plaatsen betrekkelijk smal is - stukken ervan werden onder Napoleon Bonaparte gegraven - kan het boegwater van de beroepsvaart voor verrassingen zorgen.

Ik hield er een natte broek aan over toen een boeggolf me langs achter achter mooi evenwijdig met de schuine oever inhaalde en met een dreun de cockpit van de kajak vol water spoot. De Prijon Cruiser werd even meegesleurd maar bleef mooi stabiel op koers.


In Dilsen-Stokkem had ik graag het 'Oud Kanaal' gevolgd, maar helaas... er werd een dam gebouwd zodat de toegang tot die oude kanaalarm afgesloten is voor de pleziervaart. Zie artikel hieronder.

Dan maar verderop tot aan de mooie brug van Lanklaar waar ik aan het plezierhaventje even aan wal ging om een boterhammeke te eten.


De terugkeer naar 't Eilandje in Neeroeteren was met de wind in de rug een aangenaam pleziertochtje.


Volgende keer wellicht een verkenning van het noordelijke deel van de Zuid-Willemsvaart in de richting van Bree.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten