woensdag 12 november 2014

Tochten voorbereiden voor volgend seizoen


Als je zoals ikzelf (voorlopig?) tijdens het koude seizoen niet op het water wil, heb je een zee van tijd om je lente- en zomertochten voor te bereiden.

Zo was ik gisteren op weg naar de jaarmarkt van Givet en hield 'en passant' even halt in Hastière. Ik parkeerde de auto aan de rue du Centenaire, ongeveer 100 meter stroomopwaarts voorbij de sluis van Hastière waar de Maas een flauwe bocht maakt. Hengelaars houden van dat plekje.

Ik hoefde amper vijftig meter het jaagpad naar rechts te volgen om een handige betonnen helling te vinden waar je boten, kajaks en kano's te water kan laten. Onthouden voor later, dacht ik.

Vandaag zocht ik de plek op Google Maps en ja hoor, op de luchtfoto's kan je de helling duidelijk zien.

Als je daar gaat peddelen kan je vanaf de sluis van Hastière tot aan de Franse grens varen waar je ter hoogte van Hargnies, een buurgemeente van Givet, opnieuw een sluis bereikt. De Maas loopt daar een hele afstand evenwijdig met het 'canal de l'Est' dat ook 'canal de la Meuse' wordt genoemd. Tot aan het 'Île à Heer', een eiland in de Maas, loopt de landsgrens er in het midden van de stroom. De rechteroever is Belgisch grondgebied, de linkeroever is Frankijk.

Geschatte afstand vanaf Hastière tot het eiland Heer: ongeveer 10 km, of 20 km heen en weer.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten