dinsdag 19 augustus 2014

Voorbereiding van een tochtje


Bij de voorbereiding van een tocht met de kajak of de kano raadpleeg je vanzelfsprekend de vaarkaarten. Handig en nuttig is echter om ook op Google Maps te zoeken naar plekken waar je een kajak in het water kan laten. Je kan inzoomen en met Google Streetview op de foto's bekijken hoe er in het echt uitziet.

De foto's die ik hierbij als voorbeeld plaats tonen het veerpont in Dilsen-Stokkem in de provincie Limburg zoals je ze op je pc of laptop kan bekijken. De stad ligt aan de Maas die daar de grens met Nederland vormt.

Op deze foto's zie je hoe de oever mooi naar het water afhelt en hoe er daar blijkbaar dynamisch gepeddeld wordt, want op de oever liggen verscheidene kajaks. Vermoedelijk - ik gok - behoren ze toe aan Kajak Maasland, een verhuurbedrijf uit Lanaken. Dit lijkt dus de ideale plek om met je eigen kajak of kano te starten.

Door vaarkaarten en Google Maps af te speuren verzamel je info die je toelaat een tochtje te plannen. Wie weet, misschien trek ik dit jaar nog naar Dilsen-Stokkem om de Maas te verkennen.

Nu nog te weten komen hoe het daar met de stroming gesteld is. Verhuurbedrijven laten hun klanten stroomafwaarts peddelen waarna ze vanaf een aankomstpunt naar het vertrekpunt worden teruggebracht. In mijn geval moet het echter een "heen-en-weer"-tocht zijn. Waar ik vertrek laat ik de auto achter. Niemand brengt me daar later weer naartoe, ik moet dus op en af peddelen. Begin ik stroomafwaarts dan moet ik om naar de auto terug te keren later stroomopwaarts. Of dat op de Maas in Limburg mogelijk is, moet ik nog uitvinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten