zondag 22 juni 2014

Een makkelijke keuze...


In de loop van 2014 groeide het verlangen om - nu het voor mij fysiek nog haalbaar is - een soort ontdekkingstocht van België vanop het water te ondernemen. Het zou een queeste worden langs natuurlijke waterwegen, kanalen, plassen en meren. Deze blog vertelt u waarom ik met deze dwaze onderneming wilde starten en bevat het verslag van mijn ervaringen.

Ik ben 63 jaar, heb geen ervaring met kajakken, noch met andere vaartuigen... Ik bezit niet eens een kajak en moet er mij eentje aanschaffen. Wellicht wordt het een  Sundance van de Britse kajakproducent Perception die in ons land een vertegenwoordiger heeft: Kajakcenter in Wachtebeke.

De reden waarom ik (voorlopig?) de Sundance een goede keuze vind? Deze kajak is slechts 2,87 m lang en is 72 cm breed wat breed is voor dit soort vaartuig. Ik neem aan (juist of niet juist?) dat een kajak stabieler is en minder vlug kapseist naargelang hij breder is. De Sundance is zowat de breedste kajak die ik op internet ontdekte.

Bijkomend voordeel van de Sundance: de kajak weegt slechts 18 kg. Voor een opa zoals ik, die zijn krachten voelt afnemen, is dat lage gewicht een zegen want ik zal de kajak voortdurend in en uit de auto of op en af het dak van de auto moeten sleuren.

Tot slot: de cockpit van deze kajak (de zitruimte) heeft een lengte van 109 cm en is 55 cm breed. Vermoedelijk is dat voor een man van mijn taille (ik meet afgerond naar boven 1,70 m) erg comfortabel bij het in- en uitstappen. Groeien doe ik niet meer. Ik heb de leeftijd bereikt waarop mensen krimpen. Dus het kan alleen maar ruimer en ruimer worden daar binnenin in dit eskimovaartuig.

Op 8 juli heb ik een afspraak met de manager van het Kajakcenter in Wachtebeke. Een verslag volgt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten